Dnia 27 stycznia 2012r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o systemie oświaty, która przesunęła wprowadzenie obowiązku szkolnego dla sześciolatków z 2012r. na 2014r.
Od września 2014r. spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczną wszystkie dzieci urodzone od 1 stycznia do 30 czerwca 2008r. W pierwszych klasach będą mogły uczyć się dzieci, które urodziły się w drugiej połowie 2008r, jeśli taka będzie decyzja ich rodziców.
Czym jest gotowość szkolna?
Jest to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju: fizycznego, umysłowego, społecznego, emocjonalnego i motywacyjnego, który pozwoli mu zgodnie współdziałać w grupie rówieśniczej, umożliwi naukę czytania, pisania i liczenia oraz dostosowanie się do nowych obowiązków. (Brejnak W. Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?)
Od września 2014r. spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczną wszystkie dzieci urodzone od 1 stycznia do 30 czerwca 2008r. W pierwszych klasach będą mogły uczyć się dzieci, które urodziły się w drugiej połowie 2008r, jeśli taka będzie decyzja ich rodziców.
Czym jest gotowość szkolna?
Jest to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju: fizycznego, umysłowego, społecznego, emocjonalnego i motywacyjnego, który pozwoli mu zgodnie współdziałać w grupie rówieśniczej, umożliwi naukę czytania, pisania i liczenia oraz dostosowanie się do nowych obowiązków. (Brejnak W. Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?)
Wskaźniki osiągnięcia przez dziecko gotowości szkolnej:
- Motoryka duża:
- siła mięśni jest dostosowana do wagi i wzrostu,
- odpowiedni jest napięcie mięśniowe by utrzymać postawę podczas chodzenia, stania, siedzenia, trzymania ołówka,
- lubi biegać, maszerować,
- skacze, stoi na jednej nodze,
- chodzi po linii – „stopa do stopy”,
- próbuje jeździć na rowerze.
- Motoryka mała:
- prawidłowo trzyma ołówek,
- ma ustaloną lateralizację,
- sprawnie rysuje szlaczki,
- rysunek człowieka zawiera wiele szczegółów,
- koloruje obrazek nie wychodząc poza kontury,
- tnie nożyczkami po linii prostej i falistej,
- zapina guziki, nawleka koraliki, buduje wieżę.
- Mowa:
- rozumie kierowane polecenia,
- rozumie rozmówcę, odpowiada na zadawane pytania,
- mówi prawidłowo pod względem gramatycznym i artykulacyjnym.
- Gotowość umysłowa:
- posiada informacje o sobie, rodzinie, bliższym i dalszym otoczeniu,
- wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie,
- dzieli zdanie na wyrazy, wyraz na sylaby i głoski,
- różnicuje dźwięki podobne, np.:Tomek – domek,
- zapamiętuje krótkie wierszyki, rymowanki,
- orientuje się w stronach: prawa-lewa i w przestrzeni: nad, pod, za, między, itp.
- układa puzzle, konstrukcje z klocków,
- przelicza elementy do 10, dodaje i odejmuje
- klasyfikuje obiekty wg danej cechy (np. koloru, zastosowania).
- Uwaga:
- koncentruje się na zadaniu,
- kończy rozpoczęte zadanie,
- nie rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców.
- Funkcjonowanie emocjonalno – społeczne:
- reaguje adekwatnie do sytuacji,
- lubi bawić się z dziećmi,
- inicjuje zabawy,
- respektuje zasady,
- sprząta po sobie,
- wierzy we własne możliwości.
- Samodzielność w zakresie samoobsługi:
- ubiera się i zdejmuje odzież,
- sznuruje buty,
- je posiłki widelcem, łyżką, próbuje kroić nożem
- myje zęby,
- wykonuje czynności toaletowe.
Polecane strony internetowe:
www.6latki.men.gov.pl
www.ore.pl
www.ibe.edu.pl
www.6latki.men.gov.pl
www.ore.pl
www.ibe.edu.pl
Opracowała
Joanna Gulewicz
Joanna Gulewicz